Hoe krijg ik mijn kind van 3,5 zindelijk in de nacht?

Hoi vaders en moeders,

Ik heb een aantal vragen over de nachtrituelen van een kind van 3,5 jaar oud.

Vraag 1
Ze krijgt nog steeds de fles, soms 2 op een avond. Onze dochter is hier erg aan gehecht. We hebben al een aantal keren proberen af te bouwen maar tot nu toe zonder succes.
De reden hiervan is omdat ze zoveel melk drinkt dat ze iedere nacht in haar bed plast (met luier)en soms de pakken volle melk niet aan te slepen zijn :-)

Vraag 2
Ze slaapt sinds een half jaar nu in een groot bed waar ze zelf uit kan komen, dit doet ze dan ook iedere avond trouw tot 5x aan toe. Heeft iemand hier een gouden tip voor?

Vraag 3
Ze is overdag zinnelijk en gaat keurig naar het toilet. Hoe begin je hier in de nacht mee?

een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Waarom drinkt ze zoveel? Lengte en gewicht zijn verder gezond/op de curve?
tinus1969
een maand geleden
En wat doet je dochter als ze uit bed komt? Gaat ze naar de wc? Bij jullie in bed?
Manono
een maand geleden
Bedankt voor de reactie Tinus. Ze is verder gezond en alles is zoals het moet. Het is gewoon het in slaap vallen met de fles wat ze prettig vind. Als ze wakker word gaan we altijd gelijk naar beneden, half uurtje later moet ze dan plassen.
tinus1969
een maand geleden
Ze heeft de fles in bed? En valt met fles in slaap?
Manono
een maand geleden
Ja dat klopt
tinus1969
een maand geleden
Okee, helder. Dat met de fles in slaap vallen is om diverse redenen een slechte gewoonte die je moet afbouwen. De rest komt daarna vanzelf.
tinus1969
een maand geleden
Overigens deels eens met antwoord hieronder. Je dochter eet mss te weinig als ze zoveel drinkt.

Antwoorden (2)

Om te beginnen wat ik lees is niet heel gek en komt bij veel kinderen voor.

1. Probeer eens te kijken of je wat meer vaste voeding kunt geven en of probeer de hoeveelheid melk geleidelijk af te bouwen. Tot slot misschien drinkt ze overdag te weinig?

2. Mijn dochter deed het rustig 50x dus die 5x zou ik als normaal beschouwen. Gewoon rustig terug brengen en weer in bed leggen.

3. Ik denk door te beginnen met 1 , verder is het vrij normaal dat kinderen pas in de nacht zindelijk zijn als ze 4 of 5 zijn en dan nog plast een 8 jarige ook af en toe in bed.
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Ik denk niet dat 'melk geleidelijk afbouwen' is waar het om gaat. Dochter krijgt blijkbaar een fles mee naar bed, en drinkt die fles ook ongemerkt leeg. Dat is een slechte gewoonte, want dochter drinkt ongemerkt te veel, het belast haar tanden, en ze krijgt geen normala gevoel van honger/dorst/verzadiging. Dus toppen met fles in bed, is het begin.
Allereerst is het niet vreemd als een kind van 3,5 jaar ‘s nachts niet zindelijk is.
Mijn dochter was bijna 6 jaar oud toen ze in de nacht droog bleef.
Laat je vooral ook niet gek maken door verhalen van andere ouders. Sommige ouders maken er zelfs wedstrijden van.
Vraag je ook eens af of het belangrijk is om jouw dochter al droog te willen krijgen tijdens de nacht. Als ik het verhaal lees, gaat dat nu nog niet lukken.
Jouw dochter komt pas in slaap nadat ze één of twee flessen melk drinkt.
Probeer er eens achter te komen waarom ze die nodig heeft. Drinkt ze te weinig overdag of maken die flessen haar rustig, moe, ontspannen. In veel andere culturen vallen kinderen ook op latere leeftijden in slaap terwijl ze aan de borst drinken van moeder.
Als je weet waardoor ze de flessen nodig heeft, kun je deze afbouwen.
Een eerste stap is dan dat ze nog maar één ipv twee flessen krijgt. Probeer ook om het gevoel dat ze erbij heeft te vervangen door iets anders. Misschien helpt het om haar een warm kruikje te geven of een knuffel waaraan ze kan sabbelen etc.
Pas als ze niet meer deze hoeveelheid melk binnenkrijgt in haar bedje, zul je merken dat de luiers ‘s morgens droog gaan zijn. Dan pas is ze klaar om ook in de nacht droog te worden.
In deze fase laten ouders hun kind vaak nog een keer plassen op een vaste tijd (bijvoorbeeld als ze zelf naar bed gaan). En, beloon je kind elke morgen als ze wakker wordt met een droge luier!

Maar nogmaals,
bedenk je eerst heel goed of de tijd er nu rijp voor is. Ik denk van niet.
Maak er dan ook geen ding van.
Ikzelf zou me in deze fase eerder zorgen maken over haar gebit. Haar tanden worden gedurende de nacht blootgesteld aan suiker.

Als laatste, het uit bed komen.
Schenk hier niet teveel aandacht aan. Maak het dus niet gezellig als ze naar komt. Gewoon zeggen dat ze terug naar bed moet gaan om te slapen.
En, ook hier kun je kiezen voor een beloningssysteem.
een maand geleden
tinus1969
4 weken geleden
Na enig twijfelen een min. Ja, ik ben het eens met het idee ‘bedenk of de tijd rijp is’, maar dat negeert dat er een slechte gewoonte is ontstaan van ‘fles in bed’.