Dit heet zo omdat de zogenoemde piratenzenders als het ware inbreken in de ether, en zo de grotere stations kunnen wegdrukken. Ze hebben geen vergunning om te zenden, maar nemen als het ware de ether over, en dit wordt dus logischerwijs piraterij genoemd.
Bijvoorbeeld radio Veronice zond vroeger zonder vergunning uit vanaf een schip in de Noordzee. Omdat dit in strijd was met de wet, ze waren immers geen commerciële en betalende zender, is dit uiteindelijk verboden.
Hier de geschiedenis van de zender; best boeiend!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Veronica_%28zeezender%29

Een kennis van mijn vriend had vroeger zulk soort zendapparatuur, en op een gegeven moment kwam zijn moeder woest naar boven; "Ik hoor je beneden **%& op de radio!"
De liedjes die gedraaid werden door deze zenders waren vaak in een bepaalde stijl; nederlandstalig en/of van lokale groepen.
Als je nu zo'n nummer hoort wordt dit dus een piratenhit genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze vaak door "piratenzenders" gedraaid werden.

Toegevoegd na 16 uur:
Piratenzenders zijn (waren) illegale zenders die door de zgn. etherpiraten gestuurd werden. Zij werden etherpiraten genoemd, omdat zij op illegale wijze gebruik maakten van radiofrequenties, de zgn. "ether".
Deze verduidelijking op verzoek van Amadea.........
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En waarom heten die zenders dan piratenzenders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt Amadea, niet volledig... Piratenzenders heten volgens mij zo omdat er (illegaal?) uitgezonden wordt op niet officieel vrijgegeven frequenties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nieuwe vraag Amadea?
Amadea
10 jaar geleden
Niet voor mij, want ik weet het antwoord. Maar het was een vergeefse poging om jc54 kennis vermeerderende informatie te laten geven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien weet jamesjames ook wel wat piratenzenders zijn.
Amadea
10 jaar geleden
LTK heeft het al lang uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is gewoon goed. Een beetje kort, maar wel goed.
De landelijke radio was meer gericht op de internationale popmuziek en artiesten die landelijke hits scoorden. Nederlandstalige muziek werd niet als genre gedraaid op de de publieke stations. Ik weet eigenlijk niet of er een programma zoals "Op losse groeven" op de landelijke radio was, maar voor radio is het sowieso belangrijk dat je 24 uur per dag ongeveer hetzelfde type muziek aanbiedt.
Voor liefhebbers van Nederlandstalige muziek die niet erg van klassiek of rock houden was er niets op de radio. De illegale stations die Nederlandstalige muziek draaiden kregen daarom snel een lokale bekendheid. De lokale artiesten kregen daardoor ook hun muziek wat meer onder het grote publiek en ook hun lifeoptredens begonnen beter bezocht te worden.
De meeste grote illegale stations draaiden overigens meer mainstream popmuziek omdat je daar toch het grootste publiek mee trekt.

Toegevoegd na 40 minuten:
De term piraten slaat op de onoverzichtelijk situatie in de Caribische zee waar een soort economische oorlog uitgevochten werd tussen verschillende naties door semi-legale activiteiten van hun schepen. Piratenschepen en vloten waren nogal ongrijpbaar en de plaatselijke bestuurders waren vrij machteloos tegen hun activiteiten, zodat ze vaak min of meer werden gedoogd..
Anyway, zelfs nu hebben we op nogal wat plaatsen last van piraten, in de Golf van Aden en de zuidelijke Filipijnen.
De piraten moesten ook goed hun zenders verbergen en verplaatsen omdat het illegaal was de FM frequenties te gebruiken waar ze op uitzonden.